"Światłość sprawiedliwego promieniuje szeroko, a lampa niewiernych przygasa." Prz 13:9



NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » MISTYCYZM ,KABALA ,REINKARNACJA ,GNOZA » ZAWZIĘTOŚĆ

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

ZAWZIĘTOŚĆ

  
kesja
22.12.2015 12:33:28
poziom 5



Grupa: Administrator 

Lokalizacja:: "EHYEH asher EHYEH"

Posty: 648 #2217071
Od: 2012-5-26


Ilość edycji wpisu: 1
" """Obrazek

Rabbi Eliyahu E. Dessler,
Zawziętość

Można odeprzeć pobudki swojego [b]jecer hara (skłonności do złego)
, nie pozbywając się jego samego, nie zagłuszając go. W takim przypadku nawet sukces w przezwyciężeniu swojej skłonności będzie w efekcie działał tak, jak naciskanie sprężyny. Im większy będzie nacisk tym większy będzie opór. To daje pewien wgląd w zasadę : "Im większy człowiek, tym większy jest jego jecer hara" (Suka 52b).

Faraon powiedział: "Bóg jest sprawiedliwy, a ja i moi ludzie jesteśmy źli" i bez wątpienia był przekonany, że jest szczery mówiąc to. ( Nie potrafimy dać wiary, że tylko próbował oszukać; Tora nie przedstawia kłamstwa jako prawdy.)

A jednak zaraz potem: "utwardził swoje serce" i w końcu, jak pisze Rambam, droga do skruchy i żalu okazała się dla niego całkiem zamknięta
. Wyjaśnienie tego faktu jest takie, że skoro przez cały czas nie pozbywał się swojego jecer, a jedynie tłumił go, to tym bardziej jego naturalny upór bronił swoich praw i utwardzał jego serce. To jest właśnie ów efekt sprężyny, o jakim wcześniej mówiliśmy.

Odnowienie zła

Odkryliśmy bardzo niezwykłe stwierdzenie w komentarzu Rabenu Bachja do zdania: "Oni sami i wszystko to co widzieli zeszło żywcem do Szeolu". Pisze on: jest napisane w Psalmach: "Nikczemnicy powinni powrócić do Szeolu."

Dlaczego "powrócić"? Wskazuje to na ideę, że po tym jak spłoną w płomieniach Gehenny są przywracani
do pierwotnego stanu i ponownie mogą płonąć - i tak dalej przez pokolenia.
To oznacza, że efekt sprężyny działa nie tylko w tym życiu, lecz także w Gehennie.

Co więc pozostaje po spaleniu przez płomienie ognia Gehenny nieczystości duchowej nabranej na tym świecie?

Korzenie tej nieczystości są pozostawiane i stanowią one siłę dla odnawiającego się zła. Dotyczy to tylko tego rasza (złoczyńcy), który na tym świecie pozostawał pod wpływem zła zawziętości.
Wszystkie nieczystości są spalane w tym świecie, za wyjątkiem zawziętości. Ona pozostaje pomimo ognia. (Można by powiedzieć, że jest to odpowiednik w sferze tuma (nieczystości), kości lub w sferze kedusza (świętości), kości, która nigdy nie ulega zniszczeniu i służy do odnowienia człowieka podczas powstania z martwych.)

Z tego korzenia - tuma odnawia się i powraca do swojego pierwotnego stanu i musi być ciągle na nowo spalana. Wraz z koncepcjami tutaj dyskutowanymi możemy wypracować świeże i mądre spojrzenie. Powinniśmy rozwinąć to punkt po punkcie.


Zachowanie idzie za impulsem z nieba

HASZEM prowadzi świat według Swoich atrybutów: [size=18]miłosierdzia i czystej sprawiedliwości.[/size]
Kiedy przeważa czysta sprawiedliwość, wówczas ludzie zostają czegoś pozbawieni i głodni, a także dowiadują się jak zachowywać się wobec siebie szorstko i ze złością. Narastają kradzieże, przemoc, morderstwa;
żal, skrucha
i uprzejmość zanikają.


Ludzie kłócą się o najdrobniejsze rzeczy, wszystko jest postawione na ostrzu brzytwy,
nie istnieje zadowolenie. Każdy jest surowy wobec każdego.


Z drugiej strony, kiedy HASZEM prowadzi
w świat z[size=18] miłosierdziem[/size], wtedy pojawia się obfitość
i bogactwo.
Ludzie są wobec siebie uprzejmi, szlachetni, przeważa uprzejmość, sąsiedzi są ze sobą w dobrych układach. (Wydaje się, że mamy tutaj do czynienia
z ilustracją tego, że człowiek jest stworzony na podobieństwo Boga: zachowanie człowieka odbija Boskie prowadzenie świata.)

Lecz kiedy [size=18]chesed (dobroć) zacznie przeważać,[/size] trzeba będzie zapłacić pewną cenę.
Pobłażanie sobie wzrasta wraz z obfitością, ludziom łatwiej spełniać swoje pragnienia. (Przyzwolenie seksualne określane jest w Kabale, jako zniekształcone chesed w sferze tuma(nieczystość)).

Talmud mówi nam, że [size=18]Bóg jest "zły" na świat przez bardzo krótki moment, każdego dnia. [/size]
Co oznacza, że każdego dnia świat potrzebuje dopływu pewnej ilości srogości po to, aby zachować równowagę w zachowaniu ludzi.
Umiejętność Bilama polegała na sprecyzowaniu dokładnego momentu tej Bożej "złości", którą Bilam mógłby wykorzystać, by przekląć naród Izraela. Być może dlatego, że w takim momencie mógł on maksymalnie skupić się na nienawiści i zło-czynieniu.

Gemara mówi dalej: Prorok [Micha] powiedział Izraelowi: "Moi ludzie pamiętajcie jaką radę dał Balak... dał, a co Bilam... odpowiedział, ażeby poznać miłosierdzie Haszem..."

Bóg powiedział Izraelowi: Powinniście wiedzieć, jaką wielką łaskę uczyniłem dla was, nie będąc złym podczas tych dni, kiedy Bilam próbował was przekląć... Gdyż mówił wtedy [Bilam]: "Jak mogłem sprowadzić złość na was, jeśli Bóg nie był zły" (Num. 23:8).

Lecz Bilam potrafił wykorzystać także ten brak "boskiej złości". Ponieważ "złość Boga" nie była odczuwana w tamtych dniach,
łatwiej więc było wykorzystać naturalne skłonności do pożądań. To dlatego on powiedział: " A teraz ...pozwólcie sobie coś poradzić"; teraz nadszedł czas, aby wprowadzić plan, by łączyć ich łączyć
z córkami Moabu.


Zawziętość i zuchwalstwo

Skoro równowaga została już zaburzona przez nieobecność srogości i ludzie wpadli w pułapkę zmyślnie podłożoną przez Bilama, srogość ponownie pojawiła się
w porządku dnia i spadła plaga.


W dodatku, stawali się oni świadkami gwałtownego działania sądów; pośpiesznie, ustanowionych przez Moszego, by wykonywać egzekucje na tych, którzy czcili Peora

Tak więc atrybut srogiej sprawiedliwości działał zarówno od góry, jak i od dołu. I nadal - w samym środku tej sytuacji - Zimri ostentacyjnie pokazywał się ze swoją Midianicką kochanką "przed oczyma Moszego i kongregacji". ("Mówił: 'Mosze, czy ta kobieta jest zakazana czy dozwolona; a jeśli jest zakazana, to dlaczego sam poślubiłeś Midianitkę?'")
Zimri zignorował plagę i karę, gdyż zawziętość nie wyciąga żadnej nauki z kary. Przeciwnie, kara jedynie ją wzmacnia. Odpowiedź[size=18] uporu [/size]brzmi: "Będę robić to samo, nawet za cenę swego życia".

Oni [Mosze i Sanhedryn] płakali. "Halacha im umknęła" (Raszi do Num. 25:6).

Zimri nie podlegał karze śmierci, on nie był winien bałwochwalstwa. Nie było także właściwym skazanie go na śmierć przez siły Sanhedrynu.
W takiej sytuacji, w której rządzą prawa zawziętości, takie działania jedynie dolałoby oliwy do ognia.


(Musimy pamiętać, że czyn Zimriego był rezultatem rebelii plemiona Szymona, które traktowało go jako swego przywódcę. "Mówili do niego: 'Jesteśmy skazywani na śmierć, a ty siedzisz bezczynnie..?")

To również wyjaśnia, dlaczego Zimri nie został powalony przez Boską sprawiedliwość i nie umarł podczas plagi.
Nawet gdyby widzieli ten przypadek, to nadal nie byliby
w stanie wyciągnąć z tego żadnej lekcji. [size=18]Zawziętość jest tak okropna, [/size]a "sprężyna" tak silna, że to przyniosłoby odwrotny efekt.

Bóg rozważył, że lepiej będzie pozostawić i nie ukarać Zimriego, niż pozwolić na to, by "efekt sprężyny" zawziętości ujawnił się w całej swojej sile.
[Pozostawienie Zimri przy życiu otwierało drogę dla Pinchasa, by rozwiał ten problem na swój własny sposób].

Jedyną alternatywą, jaka pozostaje - jedyną w rzeczywistości podjętą przez Pinchasa było przyjęcie nadzwyczajnej drogi postępowania, że "gorliwcy go pokonają" (Raszi do Num. 25:7)
Nie jest to wyrok żadnego sądu; nie jest to rozmyślny osąd.

Jest to prywatny akt wynikający z gorliwości tego, kto nie potrafi znieść profanowania Imienia Boga. Bóg nazywa to:[size=18] "Wyładowanie złości, którą Ja Sam powinienem mieć" [/size](Raszi do Num. 25:11).
A ponieważ naród Izraela widział to, jako wyraz osobistego uniesienia i wściekłości, a nie jako sąd od Boga, nie wywołało to "efektu sprężyny" i odwróciło ich bunt od Wszechmocnego na samego Pinchasa. To ocaliło sytuację.

tłumaczenie Katarzyna Gdowska z:
Rabbi Eliyahu E. Dessler, Strive for truth!, rendered into English and annotated by Aryeh Carmell, Feldheim Publishers, Jerusalem, New York, 1988.[/b]
_________________
.
Kiedy zamilknie
twoje "ja"
usłyszysz w ciszy
Mój łagodności Głos.
*
"EHYEH asher EHYEH".

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » MISTYCYZM ,KABALA ,REINKARNACJA ,GNOZA » ZAWZIĘTOŚĆ

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!


TestHub.pl - opinie, testy, oceny

"Ef 5:11"Nie miejcie nic wspólnego z bezowocnymi uczynkami CIEMNOŚCI, ale je raczej karćcie."



"Pamiętaj, że minuta gniewu zabiera Ci 60 sekund szczęścia."