Biblia i jej zagadnienia
1Tym 2/12.

w10
Grecko- żymscy moralisci często podkre,slali ,że dobremu mezowi podoba sie raczej to ,co jest wewnetrzna ozdoba kobiety
niz zewnetrznym blichtrem.Paweł zgadza się tutaj z nimi.

w-11. Właściwa postawą podczas nauki ,wymagana od kazdego pozątkującego ,było poddanie i cichośc
(pokrewne greckie słowo pojwia sie 1Tym 2/2 w odniesieniu do wszystkich wierzacych).
Kobiety cześciej od meżczyzn nie umiały czytac ani pisać ,mniej sie orjentowały w filozofii i prawie,przewaznie tez nie znały

sztuki retoryki.Równiez w judaiźmie były znacznie rzadziej wykształcone wPrawie.

Zwazywszy na ówczesne uprzedzenia ,które zakazywały uczenia kobiet Prawa ,radykalnym i sprzecznym z ówczesna kultura
elementem nauczania

Pawła było zachecanie ,by poznawały Prawo ,nie zaś,ze jakio początkujace powinny się uczyc w cichości .(

2wiek po Chrystusie -Beruria ,zona rabiego Meira,była uwazana za uczona w Prawie,stanowiła ona jednak rzadki wyjatek.
Kobiety mogły słuchać wykładu Pisma w synagogach,czasami tez uczeszczały na wykłady rabinów, lecz większość zydowskich
nauczycieli nie przyjełaby ich na uczniów ,

zaś Zydzi ,którzy ulegali wpływom helleńskim ,np.Józef Flawiusz i Filon,byli jeszcze bardziej uprzedzeni wobec kobiet od rabbich.
Istnieją świadectwa ,że czasami kobiety pełniły wyższe funkcje w synagogach diaspory,w kulturach gdzie kobiety zajmowały
wyzsza pozycje społeczną,lecz te same materiały dowodzą,ze nawet tam kobiety ,które zajmowały wazne pozycje stanowiły raczej wyjątek ,
niz regułe .)
w-12
zwazywszy na nieznajomośc Pisma wśród kobiet,herezję szerzącą się w Efeskich kościołach za sprawa nieumiejętnych nauczycieli i
wykorzystywanie przez fałszywych nauczycieli braku wiedzy kobiet do krzewienia błednego nauczania(1Tym5/13 i 2Tym3/6),
zakaz Pawła wydaje sie jak najbardziej właściwy.Doraźnym rozwiązaniem był zakaz nauczania przez kobiety ;rozwiązaniem długofalowym zaś zachęta
"niechaj sie ucza"(1Tym2/11) .
Sytuacja mogła ulec zmianie po otrzymaniu przez kobiety właściwego pouczenia(1Tym2/11por.Rz16/1-4 i 7.;Filp4/2-3).

w-13
Paweł broni tezy o uległosci kobiet w dziedzinie sprawowania funkcji pasterskich,odwołujac sie do porządku stworzenia,w ten sam sposób,
w jaki uzasadniał,że kobiety powinny nosic nakrycie głowy(1Kor11/7-12).
Niektórzy pisarze uznaja ten argument apostoła za powszechnie obowiazujacy w każdych okolicznościach,mimo ,ze nie jest to najbardziej naturalny sposób odczytania tekstu Ksiegi rodz,do którego Paweł nawiazuje(tekst hebr,Rodz2/18sugeruje,że kobieta jest dla meżczyzny towarzyszką,która stanowi jego dopełnienie).
Inni pisarze odczytują słowa Pawła jedynie jako porównanie odnoszące się do konkretnej sytuacji (kom1Tym2/14),
podobnie jak wiekszośc podobny jego argument w sprawie niewieściego nakrycia głowy(1Kor11)

w14
Paweł nawiazuje do upadku Ewy w takiej wersji jak rodz3.chociaz pewne późniejsze opowieści żydowski powiekszały jej wine oraz rozwijały motyw uwiedzenie,znacznie wykraczajac poza ramy biblijnej narracji.

Paweł porównuje nieuczona kobiete z koscioła w Efezie z Ewa wydaje sie jasne.

We wczesniejszych listach ap.porównano cały kosciól w koryncie (mężczyzn jak i kobiety )
z Ewa(2Kor11/3),

kościół w Kor z Izraelem(1Kor10/1-22) zaś przeciwników apostoła z Galacji z Ismaelem(Ga4/24,25).

To jednak ,że Paweł wydaje sie stosowac te ilustracje do wszystkich kobiet wszech czasów,jak sądzili niektórzy,
jest chyba mniej prawdopodobne(gdyby tak było,dawałby do zrozumienia,ze wszystkie kobiety daja sie łatwiej zwieść od mezczyzn,
zas ilustracja ,której uzył w 2Kor11/3 utraciłaby swą wymowę;co wiecej miejscowi fałszywi nauczyciele byli przecież mezczyznami-1Tym1/20 i 2Tym2/17). >>>>>>>>>>>


  PRZEJDŹ NA FORUM