Biblia i jej zagadnienia |
http://www.womenpriests.org/pl/traditio/inferior.asp Warto wiedzieć fragment Kor14/34i 35 w ramach zagadnień dotyczących porzadku ,który powinien panowac w kosciele Paweł czyni tutaj krótka dygresje od kwesti proroctw i jezyków oraz zasad , które sie do nich odnoszą ,by podjać temat przerywania przez niektóre kobiety nauk głoszonych podczas koscielnych ,nabozenstw,. Skoro Pawł nie zmienia tematu przechodząc od powszechnej zasady milczenia kobiet (w34)do zadawania pytań w (35a),nastepnie zaś powraca ponownie do uniwersalnej zasady milczenia,to jego ogólne stwierdzenie na temat kobiet w kosciele dotyczy jedynie konkretnej sprawy przedstawionej w wer34a. I problemem jest tutaj słaba znajomośc Pisma przez kobiety ,nie zaś ich płeć. Prz 26:21 bw "Czym węgiel dla żaru i drzewo dla ognia, tym człowiek kłótliwy dla wzniecenia sporu." Prawo biblijne nie zawiera ,zadnego konkretnego tekstu ,który nakazywałby kobietom milczenie,chociaz Paweł mógł powołac się na argument ,ze storzenia,którego użył w 1Kor11/8-9.lub na skótki przekleństwa w Rdz 3/16. Mógł tez uzyc słowa "Prawo " w szerokim znaczeniu 1Kor14/21., majac na mysli ogólne podporządkowanie kobiet meżczyznom w czasach Starego Testamentu wedłóg takiej interpretacji Paweł przeciwstawia sie prorokiniom z Koryntu ,które nie uważaja ,że powinny byc poddane. Zasada ta nie musi wedłóg Pawła dotyczyc wszystkich kultur,lecz fakt , że kobiety były podporzadkowane meżczyznom w okresie S,T.sugeruje ,ze nie jest dla nich złe,by w pewnych kulturach postawę taką przyjeły.Według innej interpretacji Paweł cytuje w 1Kor 14/34-35 pogląd koryntian , nastepnie zas go OBALA w 1Kor 14/36.,por.komentarz do 1Kor 14/22. Inni maja co do tego watpliwości ,twierdząc ,ze argument 1Kor14/36 jest zbyt słaby , by podwazyc poglad wyrazony w 1Kor 14/34-35. ><><>< >>>>>>>>> 1Tym 2/12. w10 Grecko- żymscy moralisci często podkreslali ,że dobremu mezowi podoba sie raczej to , co jest wewnetrzna ozdoba kobiety niz zewnetrznym blichtrem.Paweł zgadza się tutaj z nimi. w-11. Właściwa postawą podczas nauki ,wymagana od kazdego pozątkującego ,było poddanie i cichośc (pokrewne greckie słowo pojwia sie 1Tym 2/2 w odniesieniu do wszystkich wierzacych). Kobiety cześciej od meżczyzn nie umiały czytac ani pisać ,mniej sie orjentowały w filozofii i prawie,przewaznie tez nie znały sztuki retoryki.Równiez w judaiźmie były znacznie rzadziej wykształcone wPrawie. Zwazywszy na ówczesne uprzedzenia ,które zakazywały uczenia kobiet Prawa , radykalnym i sprzecznym z ówczesna kultura elementem nauczania Pawła było zachecanie ,by poznawały Prawo ,nie zaś,ze jakio początkujace powinny się uczyc w cichości . (2wiek po Chrystusie -Beruria ,zona rabiego Meira,była uwazana za uczona w Prawie,stanowiła ona jednak rzadki wyjatek. Kobiety mogły słuchać wykładu Pisma w synagogach,czasami tez uczeszczały na wykłady rabinów, lecz większość zydowskich nauczycieli nie przyjełaby ich na uczniów ,zaś Zydzi ,którzy ulegali wpływom helleńskim ,np.Józef Flawiusz i Filon, byli jeszcze bardziej uprzedzeni wobec kobiet od rabbich.Istnieją świadectwa ,że czasami kobiety pełniły wyższe funkcje w synagogach diaspory,w kulturach gdzie kobiety zajmowały wyzsza pozycje społeczną,lecz te same materiały dowodzą, ze nawet tam kobiety ,które zajmowały wazne pozycje stanowiły raczej wyjątek ,niz regułe .) w-12 zwazywszy na nieznajomośc Pisma wśród kobiet,herezję szerzącą się w Efeskich kościołach za sprawa nieumiejętnych nauczycieli i wykorzystywanie przez fałszywych nauczycieli braku wiedzy kobiet do krzewienia błednego nauczania(1Tym5/13 i 2Tym3/6), zakaz Pawła wydaje sie jak najbardziej właściwy.Doraźnym rozwiązaniem był zakaz nauczania przez kobiety ; rozwiązaniem długofalowym zaś zachęta "niechaj sie ucza"(1Tym2/11) . Sytuacja mogła ulec zmianie po otrzymaniu przez kobiety właściwego pouczenia(1Tym2/11por.Rz16/1-4 i 7.;Filp4/2-3). w-13 Paweł broni tezy o uległosci kobiet w dziedzinie sprawowania funkcji pasterskich,odwołujac sie do porządku stworzenia, w ten sam sposób,w jaki uzasadniał,że kobiety powinny nosic nakrycie głowy(1Kor11/7-12). Niektórzy pisarze uznaja ten argument apostoła za powszechnie obowiazujacy w każdych okolicznościach,mimo , ze nie jest to najbardziej naturalny sposób odczytania tekstu Ksiegi rodz,do którego Paweł nawiazuje (tekst hebr,Rodz2/18sugeruje,że kobieta jest dla meżczyzny towarzyszką,która stanowi jego dopełnienie). Inni pisarze odczytują słowa Pawła jedynie jako porównanie odnoszące się do konkretnej sytuacji (kom1Tym2/14), podobnie jak wiekszośc podobny jego argument w sprawie niewieściego nakrycia głowy(1Kor11) w14 Paweł nawiazuje do upadku Ewy w takiej wersji jak rodz3.chociaz pewne późniejsze opowieści żydowski powiekszały jej wine oraz rozwijały motyw uwiedzenie,znacznie wykraczajac poza ramy biblijnej narracji. Paweł porównuje nieuczona kobiete z koscioła w Efezie z Ewa wydaje sie jasne. We wczesniejszych listach ap.porównano cały kosciól w koryncie (mężczyzn jak i kobiety ) z Ewa(2Kor11/3),kościół w Kor z Izraelem(1Kor10/1-22) zaś przeciwników apostoła z Galacji z Ismaelem(Ga4/24,25). To jednak ,że Paweł wydaje sie stosowac te ilustracje do wszystkich kobiet wszech czasów,jak sądzili niektórzy,jest chyba mniej prawdopodobne(gdyby tak było,dawałby do zrozumienia,ze wszystkie kobiety daja sie łatwiej zwieść od mezczyzn,zas ilustracja , której uzył w 2Kor11/3 utraciłaby swą wymowę;co wiecej miejscowi fałszywi nauczyciele byli przecież (komentarz historyczno-kulturowy do N.T. CRAIG.F.KEENER- Prymasowska seria biblijna) |